Fürsorge und Zwang: Fremdplatzierung von Kindern und Jugendlichen in der Schweiz 1850 - 1980
In: Itinera 36
17 Ergebnisse
Sortierung:
In: Itinera 36
In: Studien zur internationalen Schulbuchforschung, 115
World Affairs Online
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 18, Heft 10
ISSN: 1424-4020
In: "1989" und Bildungsmedien., S. 286-287
In: Forum Historisches Lernen
In: Wochenschau Geschichte
Kriegsnarrative nehmen in den nationalen Gedächtniskulturen eine Schlüsselfunktion ein. Dies trifft insbesondere auf den Zweiten Weltkrieg zu, aber auch auf virulente Kriege in jüngster Zeit. Die Erinnerungen an die Kriege sind im nationalen Geschichtsbewusstsein jedoch unterschiedlich ausgeprägt. Vor dem Hintergrund der Gewalterfahrungen im 20. Jahrhundert ist die Darstellung des Krieges im Schulgeschichtsbuch eine komplexe Aufgabe. Hohe Anforderungen stellen sich auch an Lehrende und Lernende. Der reflektierte Umgang gerade mit Kriegsnarrativen wird so zum zentralen geschichtsdidaktischen Postulat der vorliegenden Publikation.
In: Wochenschau Wissenschaft
Perceptions and images of the Cold War as they appear in textbooks, in the classroom but also in public and in the scientific discourse are topic of this volume "Remembering and Recounting the Cold War – Commonly Shared History?". These perceptions and images are particularly interesting because they are part of the communicative memory and are thus in the process of undergoing change. It is also the task of history didactics, here understood as a science concerned with investigating, theorizing on and staging the way of how people and societies deal with history and memories, to describe, to analyze and to interpret such moldings of teaching cultures, memory cultures and, of course, individual and collective views of this era.
In: Forum historisches Lernen
In: Wochenschau
In: Studienbücherei der Pädagogischen Hochschule Zürich PHZH und der Pädagogischen Hochschule Zentralschweiz Luzer PHZ
The question concerning the importance of history teaching at school is closely linked to the one concerning the mediation of the history of one's own country. Over the past few years discussions and debates about its meaning, content and functions have, however, increased. But the mediation of the history of one's own country is a precarious undertaking. The volume presents theoretical considerations, empirical studies and practical case examples from a comparative and international perspective. In different states and school systems it becomes clear how the history of one's own country or the nation is conveyed and against what political and social background this happens. ; + ID der Publikation: phlu_12128 + Art des Beitrages: Buchkapitel/Beitrag in Sammelband + Herausgeberschaft: Nadine Fink; Markus Furrer; Peter Gautschi + Seiten: 48 - 64 + Sprache: Englisch + Letzte Aktualisierung: 2020-10-13 15:35:28
BASE
The question concerning the importance of history teaching at school is closely linked to the one concerning the mediation of the history of one's own country. Over the past few years discussions and debates about its meaning, content and functions have, however, increased. But the mediation of the history of one's own country is a precarious undertaking. The volume presents theoretical considerations, empirical studies and practical case examples from a comparative and international perspective. In different states and school systems it becomes clear how the history of one's own country or the nation is conveyed and against what political and social background this happens. ; + ID der Publikation: phlu_12127 + Art des Beitrages: Buchkapitel/Beitrag in Sammelband + Herausgeberschaft: Nadine Fink, Markus Furrer, Peter Gautschi + Seiten: 31 - 47 + Sprache: Französisch + Letzte Aktualisierung: 2020-10-13 15:34:31
BASE
The question concerning the importance of history teaching at school is closely linked to the one concerning the mediation of the history of one's own country. Over the past few years discussions and debates about its meaning, content and functions have, however, increased. But the mediation of the history of one's own country is a precarious undertaking.The volume presents theoretical considerations, empirical studies and practical case examples from a comparative and international perspective. In different states and school systems it becomes clear how the history of one's own country or the nation is conveyed and against what political and social background this happens. ; + ID der Publikation: phlu_12126 + Art des Beitrages: Buchkapitel/Beitrag in Sammelband + Herausgeberschaft: Nadine Fink; Markus Furrer; Peter Gautschi + Seiten: 13 - 30 + Sprache: Deutsch + Letzte Aktualisierung: 2020-10-13 15:35:00
BASE
In: Schweizerische Ärztezeitung: SÄZ ; offizielles Organ der FMH und der FMH Services = Bulletin des médecins suisses : BMS = Bollettino dei medici svizzeri
ISSN: 1424-4004
In: Swiss Medical Forum ‒ Schweizerisches Medizin-Forum, Band 14, Heft 6
ISSN: 1424-4020
In: Itinera 51.2024
In den goldenen Jahren der Hochkonjunktur kam eine ganze Generation von Jugendlichen in den Genuss einer längeren Ausbildung nach der Primarschule. So eröffneten sich ihnen Zukunftsperspektiven, die für ihre Eltern undenkbar gewesen wären. Doch nicht alle jungen Menschen hatten die gleichen Voraussetzungen: Wer als Heim- oder Pflegekind aufwuchs, profitierte weit weniger von diesen Möglichkeiten. Die vorliegende Studie, in der die Kantone beider Basel, Freiburg, Neuenburg und Luzern verglichen werden, zeigt die Schwierigkeiten auf, mit denen diese Jugendlichen beim Übergang ins Erwachsenenalter aufgrund ihrer Defizite an Human- und Sozialkapital konfrontiert waren. Durch Anstrengung und Erfindungsreichtum haben viele dennoch ihren Platz gefunden.Durant les années fastes des Trente Glorieuses, toute une génération d adolescent·es a bénéficié d une formation prolongée au-delà de l école primaire. Ces jeunes se sont vus ouvrir des perspectives d avenir impensables pour leurs parents. Pourtant, tous n étaient pas logés à la même enseigne. Celles et ceux qui ont grandi comme enfants placés, dans un établissement ou une famille d accueil, ont bien moins profité de ces possibilités. Cette étude, qui compare les cantons de Bâle, Fribourg, Neuchâtel et Lucerne, montre les difficultés auxquelles ces jeunes ont été confrontés lors du passage à l âge adulte, en raison de leurs déficits en capital humain et social. Cependant, grâce à leurs efforts et à leur inventivité, beaucoup d entre eux ont trouvé leur place